onsdag 17. februar 2010

Fylte Grønnsaker

Légumes farcis (eller fylte grønnsaker) smakte jeg for første gang på en middag jeg var invitert til en familie i Marseille. Da bare måtte jeg ydmykt be om å få oppskriften.
 

I dag lagde jeg det til middag med ris og en enkel tomatsaus ved siden av. Jeg fylte paprika, løk, tomat og squash. Men det er også veldig godt å fylle auberginer!

Jeg ble tipset om at det smaker aller best med en blanding av svin og karbonadedeig, men her kan man variere etter hva man liker best eller har tilgjengelig. Lammekjøttdeig er også godt i. Innmaten som man skarper ut av grønnsakene brukes sammen med kjøttfarsen, men utover det skal det holdes ganske naturlig (uten tomatpure etc). Dette er virkelig mat etter min gane. En fin middag, men jeg synes også det passer godt på et koldtbord!


Til 3 voknse (til middag)

Ingredienser
  • 2 stk rød eller grønn paprika
  • 3 tomater
  • 1 liten squash
  • 1 løk
Fyll
  • 200g kjøttdeig /karbonadedeig
  • 200g kjøttdeig av svin
  • 1 stk liten hakket løk
  • 2 fedd hvitløk - finhakket
  • 1 dl grønnsaksbuljong
  • 1 ts salt
  • ¼ ts pepper
  • Litt provencekrydder, eller basilikum
  • 1 dl grovt revet gulost eller parmesan (valgfritt)

Fremgangsmåte:

  1. Rens paprika og del dem i to.
  2. Del squashen i to på langs. Grav innmaten ut med en teskje. Ha den over i en bolle, for den skal brukes i fyllet. Del så selve squashen i passe store biter. Kok dem et par minutter i lettsaltet vann. (Skal du bruke løk koker du disse sammen med squash).
 
  1. Skjær et lokk av tomatene og grav ut innmaten som du også sparer på. Dryss litt salt i tomatene og sett dem opp ned for at litt vann skal renne ut og de får da litt fastere konsistens.
  2. Stek litt finhakket løk i en stekepanne. Tilsett hvitløk. Ha så i kjøttdeigen og stek den på høy varme. Hakk innmaten (av tomatene, squash og/eller løken) og ha i pannen. Tilsett buljong og krydder, og la det putre litt. Fyllet må være litt løst.
  3. Fyll grønnsakene med kjøttdeigfarsen og sett dem i en stor, smurt ildfast form. Dryss eventuelt over litt ost. Stekes på 180°C i ca 25 minutter.

Ingen kommentarer: