mandag 8. februar 2010

Min Chili con Carne

Denne oppskriften har fulgt meg i mange mange år, og jeg lager chili con carne med jevne mellomrom.
 

I dag hadde vi lyst på chili con carne, og siden det er hverdag hadde vi fullkornsris og brokkoli til. Ved å bruke karbonadedeig og mye bønner ble det både sunt og godt.
 

Med tomatbønner blir dette en barnevennlig variant. Du kan selv bestemme hvor sterk du vil ha den ved å justere mengden på chilisaus og spesielt cayenne pepperet.
 

Denne retten passer også med litt tortilla chips ved siden av, rømme, salsa og/eller guacamole.  Perfekt kveldskos til en tv-kveld. Jeg har også servert dette som nattmat på fest med stooor suksess...

 
Til 4 pers

Ingredienser:
  • 1 grovhakket løk
  • 2 fedd hvitløk - finhakket
  • 500 g kjøttdeig eller karbonade deig
  • 1 boks hermetiske tomater
  • 1 dl kjøttbuljong
  • 1/2 boks maiskorn
  • 1 boks bønner i tomatsaus
  • 1 ts paprika pulver
  • 1cayenne pepper etter smak (jeg bruker ca 1/8 ts)
  • 2 toppede ss chilisaus
  • salt og litt nykvernet pepper
  • olje el smør til steking

 
Fremgangsmåte
  1. Bruk en jerngryte.  (Hvis du ikke har det så stek løk og kjøttdeig i i stekepanne ,og ha så over i en stor kjele).  Stek løk og hvitløk i litt smør eller olje i noen minutter. Skru opp varmen og ha kjøttdeigen i. Gjennomstek den mens du hakker den opp så den blir ganske kornete.
  2. Tilsett hermetiske tomater og buljong, rør godt, og la alt småkoke i 10-15 min.
  3. Ha i mais, chilisaus og tomatbønner, og kok videre noen minutter.
  4. Smak til med krydderet og eventuelt mer chilisaus tilslutt.


Dette er perfekt mat å ha i fryseren, så lag en stor porsjon!

3 kommentarer:

Trine ;) sa...

Tusen takk for koselig kommentar på matbloggen min! Har lagt meg til som følger på bloggen din også, og det blir spennende å følge deg fremover!

Trine ;)

Susanne sa...

Hei,
Ser veldig godt og enkelt ut, men jeg har et lite spørmål: hva slags chilisaus bruker du? Jeg synes det finnes så mye rart, alt fra sweet chili saus til heinz sin (som nesten er ketchup?!). Hva bruker du? :)

Monica sa...

Jeg bruker Heinz sin! La ut et bilde av den i oppskriften akkurat nå, så unngår kanskje flere å bli forvirret:)