søndag 18. april 2010

Klassisk lammegryte med cherrytomater og bønner

Dagens søndagsmiddag ble fransk lammegryte med gode, rene smaker. Den smakte nydelig med hele cherrytomater i. Jeg prøvde ellers å holde den klassisk, med unntak av at jeg snek inn litt chili (helt valgfritt).


Denne gryta er en gjenganger her hjemme, laget utallige ganger. I dag brukte jeg tørkede hvite bønner som jeg hadde husket legge i vann natten over. Beregn omtrent en times koketid totalt for å få bønnene myke.  En boks hermetiske tomatbønner kan brukes i stedet, og det gir på en måte en noe mer barnevennlig smak ... og et pluss er at koketiden da kan redusere ned til det halve!

Prøv denne da vel - vi blir i hvertfall overassket gang på gang over hvor smakfull denne gryta er!


Til 2 gutter eller 3 jenter ? :)
Ingredienser:

  • 2 ss olivenolje
  • 1 løk
  • 2 fedd hvitløk
  • 1/2 rød chili
  • 500 g lammekjøtt i biter (kan bruke rester fra lammestek)
  • 1/2 dl rødvin (eller hvitvin)
  • 1 boks hakkede tomater
  • 1 dl grønnsaksbuljong
  • 40 - 50 g hvite bønner, lagt i vann natten over
  • 1 gulrot delt i staver
  • 1 kvist rosmarin
  • 8-10 halve squashbiter
  • 8 hele cherrytomater
  • 1 laubærblad
  • 1 ts tørket timian
  • Salt og pepper


Fremgangsmåte:
  1. Skjær løken i båter og fres den i en stor gryte. Finhakk hvitløk og chili, og ha det i. Del kjøttet i passe store biter, ha over i gryta, og fres alt sammen til kjøttet har fått god farge.
  2. Skru opp varmen og tilsett rødvinen. La den få koke inn noen minutter.
  3. Tilsett tomatboks, buljong, gulrøtter og bønner. Krydre med salt, pepper, laurbær, rosmarin og timian, og la det putre i ca 40 min på middels varme.
  4. Ha i squash bitene og la de få koke med i 15-20 min til. De siste 5 min skal cherrytomatene legges i.

Server med ris til.
Bon app!




2 kommentarer:

swimzy sa...

dette hørtes skikkelig godt ut:)

Jeg ser du skal prøve å lage rottatoille snart....det har jeg tenkt jeg skulle prøve meg på en dag også!! ;)

Anonym sa...

Ser helt herlig ut med de hele cherrytomatene!!