mandag 28. juni 2010

Laks og ørret på grillen

Vi er vel ikke de eneste som er i gang med å grille laks og ørret nå som sommeren har begynt? Det er utrolig enkelt og kjempe godt.
Her i heimen har vi kommet fram til at hvis man gnir inn fisken med sitronpepper og masse, masse maldon salt så ROCKER det!



Min kjære far helsteker laks i folie på skikkelig høy varme på grillen. Det blir fantastisk.
Til hverdags når vi kun er to så kjøper jeg porsjonstykker og pakker de i folie. Jeg heller over littegrann olivenolje, og har altså over rikelig med sitronpepper og maldonsalt. (Eventuelt kan man også ha litt frisk dill og sitronsaft over). Laksepakken grilles på ganske høy varme i ca 6-8 min avhengig av størrelse.


Jeg må si at fersk fisk overgår de frosne filetene i frysediskene. I dag fikk jeg en snill dame i fiskebutikken til å filetere enn fersk ørretside. Vi spiste den med gode nypoteter, agurksalat og en klatt rømme. Beste måltidet på lenge! Jepp, det er som de sier: det enkle er ofte det beste...

Ingen kommentarer: