tirsdag 8. juni 2010

Poulet Marengo

Blant alle måtene man kan tilberede kylling på, så er det utvilsomt en klar favoritt. I en nydelig tomatsaus og med litt bacon og sopp, er dette dessuten noe nesten alle liker!




Det finnes vel utallige oppskrifter på "Marengo". Jeg fikk min beste versjon servert i en bursdagsmiddag i Marseille og den oppskriften kapret jeg. Kyllingen stekes først og så skal den koke videre i tomatsausen, og da holder den seg saftig og suger til seg mye smak.

Voilà la recette de Soulange:

Ingredienser:
(til 2-3 pers)
  • 3-4 store rå kyllinglår
  • 1 liten gul løk
  • 1 fedd hvitløk
  • 8 sjampinjonger
  • 1/2 pk bacon
  • 1 boks hermetiske tomater
  • ca 1 dl kyllingbuljong
  • 1 dl hvitvin (kan erstattes med mer buljong og litt sitronsaft)
  • 1/2 ts sukker
  • frisk persille
  • salt, pepper, olje
Ris til servering
















Fremgangsmåte:
  1. Skjær bacon i små strimler og stek det lett i en stekepanne. Skjær soppen i to eller store biter og ha over i panna. Ha over litt ny kvernet pepper og la det steke med noen minutter. Ta bacon og soppen  ut av panna og legg det over på tørkepapir så fettet renner av.
  2. Varm olje i en stor jern gryte og legg i kyllinglårene. Fres til de har blitt gyllenbrune på hver side. Ha i hakket løk og finhakket hvitløk, og stek i noen minutter til. Tilsett hvitvin, buljong, sukker og tomatboksen, og la det koke i ca 15 min.
  3. Legg i sopp og baconet og la retten putre ved svak varme og til sausen har tyknet litt, i 10-15 min til. Smak til med salt og pepper. Dryss over hakket persille rett før servering og ha litt ris til !