lørdag 18. september 2010

Kylling i form med brokkoli og kremet saus

Rett fra 80-tallet og mammas kjøkken!  Dette er blant en av mine søndagsfavoritter hjemmefra. 

 
Jeg bruker fersk, rå kylling, men man kan bruke en som er ferdig grillet også. Da er det bare å droppe steketiden i starten, og lage sausen først.

Sausen er nydelig og fløyelsmyk. Og med en god porsjon crème fraîche passer dette bra som helgekos.

God helg!




Ingredienser:
(til 4) 
  • 1 stor rå kylling
  • 2 1/2 dl hønsebuljong
  • 1 toppet ss mel
  • 1 stor løk
  • 1 hvitløksbåt
  • 2-3 ts Dijon sennep
  • 2 ss tomatpuré
  • 1/2 ss chilisaus
  • 2 dl crème fraîche
  • 1 brokkoli
  • Salt, pepper, litt smør

Server med ris.


Fremgangsmåte:

  1. Sett ovnen på 200 grader. Del kyllingen i serveringstykker og gni de godt inn med salt og pepper.  Smør en stor ildfastform og legg kyllingstykkene i denne. Stek kyllingstykkene i ovn i ca 25 min.
  2. Kok opp buljong i en kjele, sett ned varmen og visp inn melet. Hakk løk og hvitløk, ha det over i buljongen og la det småkoke noen minutter. Tilsett sennep, tomatpuré, chilisaus og crème fraîche, og la det småputre videre.
  3. Sett ris til koking.
  4. Del brokkolien i buketter og kok den til de nesten er møre (5-6 min).
  5. Ta formen med kyllingen ut av ovnen. Legg brokkolibukettene i formen og hell sausen over. Stek videre i ovn på 180 grader, i ca 15 min.
Server med ris til.

2 kommentarer:

swimzy sa...

Åhh dette høres nydelig ut:) Skal abolutt prøves ut:)

Mitt Krypinn sa...

Heia fin blogg du har. Masse inspirasjon og finne her. Har "lånt" litt tips av deg i kveld. Har linket det til bloggen din.Har også lagt deg til på "følgelisten" min. Håper detter er greit?