fredag 26. november 2010

Texmex at its best: Fajitas!


Det har vært travelt i det siste. Mellom slagene har det stort sett gått i knekkebrød med leverpostei eller med ost og kaviar, og Toros minestronesuppe med pølser i. Glir ned på  høykant, men ikke det helt store å blogge om akkurat...

I kveld puster vi ut og skal kose oss med taco hjemme, dog ikke på den aller mest vanlige måten kanskje? Vi bytter ut kjøttdeigen med kylling, og tacoskjell med tortillalefser.  Da blir det plutselig et sunnere måltid, men fortsatt überdigg fredagsmat!


Som fyll i mine fajitas har jeg blitt totalt hekta på en løk og paprika-kompott. Jeg steker strimler av løk og rød paprika både sakte og lenge, for da får man fram en herlig, karamellisert smak. Tortillalefsene fyller vi også med litt salat, mais, tomater, guacamole, rømme og gjerne en  hjemmelaget salsa.



Ingredienser:
(til 2 skrubbsultne)
  • 1 grillet kylling 
  • 1/2 pk tacokrydder (valgfritt)
  • 1 løk 
  • 1 rød paprika
  • 1 fedd hvitløk
  • olivenolje, salt, pepper
  • 1 pk tortillalefser
Pluss det du vil fylle med, for eks: 
Salsa, guacamole, lettrømme, salatstrimler, mais, tomat, revet ost, og ikke glem noen jalapeños!



Fremgangsmåte:
  1. Skjær løk og paprika i lange, tynne strimler. Varm olivenolje i en stekepanne, og stek strimlene i noen minutter på høy varme. Tilsett finhakket hvitløk og krydre med salt og pepper, og la det få steke videre på lav varme i minst 10-15 min.
  2. Plukk kyllingen fra hverandre, og riv den i røffe biter. Ha litt olje i en panne og stek kyllingen lett sammen med innholdet av en pakke tacokrydder og et par skvetter vann.
  3. Tortillas varmes i micro eller i folie i ovn. Fyll med kyllingstrimler, løk/paprika-blandingen og ellers det du ønsker. Godt med litt lettrømme, salsa og guacamole i. Brettes som en konvolutt.
Slå på TV'n og DIG IN!



En stor, stor takk til snille Camilla som har laget en ny header for meg. Sjekk ut den fine interiørbloggen hennes da vel:

2 kommentarer:

swimzy sa...

Åhh det er deilig med fajitas:)

Jeg har en award til deg forresten:
http://swimzys-matblogg.blogspot.com/2010/11/jeg-har-fatt-en-award.html

Ha en super helg:)

Anonym sa...

Ja, sannsynligvis sa det er