lørdag 25. desember 2010

Hjemmelaget frokostblanding - med smak av jul

Det ble noen hjemmelagde gaver under treet i år, blant annet Granola med tranebær på glasskrukker. Nå kan jeg omsider blogge om dem ettersom pakkene har blitt åpnet:)

Jeg er veldig glad i å lage frokostblandinger selv. Det er så enkelt! Bare å blande og steke litt i ovnen. Da har man jo dessuten kontroll på ingrediensene, vet hva man spiser i detalj og kan lage mange, ulike varianter. 


Dette er en luksusversjon som passer perfekt å kose seg med i julen. Tranebær og en anelse kokos gir en god, rund smak.
Spis denne gjerne med melk eller yoghurt. Litt frukt eller honning er også godt til.

Ingredienser:
(gir 3 store glass som på bildet)
  • 1 dl honning
  • 5-6 ss raspolje
  • 60 g brunt sukker
  • 2 ts kanel
  • 1 ts salt
  • 2 ts vaniljeekstrakt
  • 350 g havregryn
  • 100 g fersk kokos
  • 200 g mandler
  • 200 g tranebær
  1.  Finn fram en stor bolle og ha i alle ingrediensene i rekkefølgen de står i - unntatt tranebærene. De has i etter stekingen.
  2. Bre blandingen utover en langpanne. Stek på 150 grader midt i ovnen i ca 20-25 min. Rør litt i blandingen etter 10 min.
  3. La frokostblandingen få avkjøle seg helt. Ha så i tranebærene og oppbevar i luftett boks eller gi bort i gave på glass som her...




Til alle dere som er innom bloggen min:
God Jul!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja nå har jeg prøvd å lage frokostblandingen din:) spennende å smake på dette.

Anonym sa...

Julegaven til mor en i boks!