mandag 3. januar 2011

Kalkunsalat med Bacon



Da er det nye året ordentlig i gang! Vi har ryddet bort jula og sagt farvel til langveisfarende overnattingsgjester.
Etter en nydelig julefeiring med mye tradisjonell mat kjenner vi oss klare for litt andre smaker og noe lettere kost. Lysten på asiatisk, meksikansk og indisk mat er ekstra stor, og jeg vil ha masse friske grønnsaker og frukt!


Vi har mye kalkunkjøtt til overs så i dag slang vi sammen en superenkel kalkunsalat som restemiddag. Med valnøtter og kjempe goddressing smakte dette helt fortreffelig om jeg kan få si det selv...Anbefales!

Ingredienser til 3-4 pers:
  • 400-500 g revet kalkunkjøtt
  • 2 hoder hjertesalat (eller 1 trippel salat)
  • 130 g bacon
  • 3 store tomater (eller masse cherrytomater)
  • 1/2 agurk
  • 1 boks mais
  • 1/2 boks valnøtter

  • Dressing:
  • 3 dl lettrømme
  • 1/4 dl Chilisaus

Fremgangsmåte:
  1. Bland sammen rømme og chilisaus i en bolle og sett det kaldt fram til servering.
  2. Del baconet i store, brede biter og fres i en stekepanne til det er gyllent. Ta ut og legg over på kjøkkenpapir så noe av fettet blir borte. 
  3. Vask og tørk salaten. Finn fram en stor salatbolle og ha i salatblader som er grovt revet over. Skjær tomater og agurk i store terninger og ha dette i bollen sammen med mais. Tilsett bacon og valnøttene tilslutt.  
  4. Ha godt med nykvernet pepper og litt salt i salaten.  Spises med brød og den gode dressingen til!

4 kommentarer:

Siven sa...

Nydelig salat! Ser bare helt supergod ut. :)

swimzy sa...

Åhh, dette ser nydelig ut!
Og gratulerer med snart 1 år med blogg også :)

Så koselig du vil være med i konkurransen min!
masse lykke til i giveawayen min!

klem fra swimzy

Camilla sa...

Ahh det så deilig ut! Jeg har så dilla på frukt og grønnsaker etter jeg ble gravid, så her går det mye i salater ;)

Klem, Camilla.

Anonym sa...

Takk monica. dette skal prøves til lunch