tirsdag 22. mars 2011

Mitt favoritt sandwich: B.L.T


BLT står for Bacon, Lettuce & Tomato. Et klassisk, saftig sandwich som jeg tok med meg fra mine London-år. Så enkelt og så godt!


En avstemmning (fra One Poll) for noen år siden viste at dette er den mest populære blingsen blant britene. Hvem sa at det engelske kjøkkenet ikke var noe å skryte av?

Ingredienser til 1:
  • 2 skiver med godt brød (gjerne landbrød el evt loff)
  • 2 striper bacon
  • 1 tomat i skiver
  • 2 salatblader - helst romano eller hjertesalat
  • 2 ss majones
  • 1 ts melk
  • 1 lite fedd hvitløk (valgfritt)
  • salt og pepper

Fremgangsmåte:
  1. Stek baconet i en stekepanne til det er sprøtt, og legg det over på kjøkkenpapir.
  2. Rør sammen majones, melk og et presset hvitløksfedd, og smak til med salt og pepper.
  3. Rist brødskivene og smør de med halvparten av dressingen. Legg salatblader, tomatskiver og bacon på den ene skiva. Drypp over litt ekstra dressing og legg den andre skiva oppå.

Jeg liker best denne helt enkle versjonen, men man kan såklart lage mange varianter. Av og til har jeg i noen skiver avocado. Det er også godt å erstatte litt av majonesen med rømme, og man kan også tilsette litt revet parmesanost.

Klart for lunsj!

3 kommentarer:

swimzy sa...

Åhhja, det er mitt favorittsmørbrød også!! :) Det er såå godt!! :)

Anonym sa...

Mmmmmm, dette må jeg lage til lunch en dag!!:)
Katharina

Helena sa...

Har provat - jättegott:) jag älskar din blogg!