mandag 7. mars 2011

Pai med karamelisert løk, balsamico og timian

Jeg og løk har en greie på gang. Har hatt det lenge. Særlig karamelisert. Og særlig rødløk!

Løkpai synes jeg er dødsgodt rett og slett. Og med smak av bacon, timian og balsamico når man nye høyder.

Denne paien serverte jeg en sen kveld som var satt av til venninneskravling. Og jammen fikk den ros og ikke en smule ble igjen til den som hadde håpet på det...


Her lagde jeg en grov paibunn som jeg ble veldig fornøyd med for en gang skyld! For paideig har jeg strevd litt med før. Oppskriften var enkel og denne hadde jeg revet ut av et ukeblad (Isabellas).
Vi spiste paien lun sammen med en enkel salat. Jeg hadde laget den mange timer før den ble servert og bare varmet den i ovnen, og det gikk kjempe fint.

Ingredienser:
  • 150g bacon
  • 3 rødløk
  • 3 gule løk
  • 2 fedd hvitløk
  • 1/2 dl balsamicoeddik
  • 1 ts frisk timian pluss litt ekstra til pynt
  • 3 store egg
  • 2 1/2 dl kremfløte (kan erstattes med matfløte el H-melk)
  • litt olje
  • salt og pepper
Grov paideig:
  • 75g grovt speltmel
  • 75g hvetemel
  • 40g kaldt smør
  • 1/2 dl yoghurt naturell (eller kefir)
  • 2 ss vann

Fremgangsmåte:
  1. Paibunn: Smuldre godt sammen kaldt smør og mel (begge melsortene). Tilsett yoghurt og vann og rør sammen. La deigen hvile i en plastpose i kjøleskapet mens du lager fyllet. Kjevle ut deigen og legg den i en paiform som er ca 25 cm i diameter. Prikk den med en gaffel og forstek bunnen i 10 minutter.
  2. Fyll: Skjær bacon i middel store biter og stek det lett i en panne. Legg dte så over på kjøkkenpapir. Skjær all løken i avlange båter og stek den gylden og myk i olje over svak varme. Ha i finhakket hvitløk.  Tilsett balsamicoeddik, og kok inn på svak varme. Tilsett finhakket timian, bacon, salt og pepper. Pisk egg og fløte sammen i en skål og tilsett løk-og baconblandingen.
  3. Hell fyllet over på den forstekte paibunnen, og stek ved 180 grader i ca 30 min. Dryss fersk timian over rett før servering.

1 kommentar:

Kjersti til hverdags sa...

Så flink du er!! Hadde det så hyggelig i bhg på fredag, kanskje vi sees der denne uka. Vi snakkes!