søndag 10. juli 2011

Middelhavspai med fetaost, soltørket tomat, oliven og mye annet digg

Det er jo bare så godt å spise pai innimellom. Og akkurat denne her er jeg veldig glad i. Den er inspirert av middelhavskjøkkenet og har masse solskinnsmaker i seg... 



Her har jeg brukt mange av mine favoritt ingredienser og en god mengde fetaost. Denne gangen brukte jeg faktisk et helt stykke med feta som jeg smuldret, pluss masse cheddar og litt parmesan. Det ble bra!
Jeg lagde en litt grovpaideig. Denne oppskriften har jeg blogget om før, og den ligger her. Men for en mer lettvint løsning kan du bruke ferdige paibunner, for eks NÅ Paibunn fra TINE. Den er fersk og ferdigkjevlet, og jammen meg helt suveren.


Server paien lun og ha gjerne en enkel salat til.


Ingredienser: 

  • 1 porsjon Paideig
  • ca 1/3 pk spinat
  • 1 stor rødløk
  • 1 pk smårett skinke / bacon
  • 1 liten boks med soltørket tomat
  • 3 egg
  • 2 1/2 dl H-melk
  • Salt, pepper, oregano, basilikum
  • 250-300g ost: En blanding av cheddar, fetaost og litt parmesan
  • 10-15 steinfrie sorte oliven

Fremgangsmåte:
  1. Lag paideig selv eller bruk en ferdigvariant. Dekk en paiform med deig, prikk den med en gaffel og sett den kaldt.
  2. Skjær løken i båter, og stek den sakte i litt olivenolje eller smør i rundt 5 min. Dryss over litt salt og pepper mens du steker.
  3. Vask og tørk spinaten, fjern stilkene og riv bladene grovt. Skjær soltørket tomat i smale biter.
  4. Ha revet cheddar og parmesanost i en bolle (jeg bruker over dobbelt så mye cheddar i forhold til parmesan). Bland inn smuldret fetaost. Fordel 2/3 av osten utover paibunnen. Legg på skinke- eller baconbiter, spinat, løk og soltørket tomat.
  5. Pisk sammen egg og melk i en bolle. Tilsett fersk eller tørket oregano, basilikum, pluss salt og nykvernet pepper etter smak. Ha i resten av osten. Hell hele blandingen over i paiformen, og legg tilslutt på oliven.
  6. Stek paien midt i ovnen ved 200 ºC i 45 minutter.  (Pass på at den ikke brenner seg mot slutten, og legg evt litt aluminiumsfolie over)

1 kommentar:

Hanne H sa...

Jeg lagde denne i dag. Kjempegod! :) Takk for oppskriften.