tirsdag 3. juli 2012

Rømmepesto


Nesten hver uke står laks på menyen her hjemme. Det er nemlig favorittmat for både små og store, og gjerne den helt klassiske, norske varianten med poteter og agurksalat til. Men det er godt å bytte litt på, og et smakfult alternativ er å ha en rømmepesto som saus til. Jeg er veldig glad i pesto, men synes det er en fin avveksling å få en mildere, kremet versjon ved å blande inn litt rømme.

Laksen slenger vi helst på grillen i disse dager. Ellers liker jeg av og til å trekke den på den gammeldags måten i kokt vann med en halv sitron, et laubærblad og noen pepperkorn.

Rømmepesto passer til mye annet, som for eks saus til kylling, svin, pastasalat. Og ikke minst en veldig god dressing til en enkel potetsalat.

Rømmepesto:
(som tilbehør til laks, 4 pers)
  • 3 dl rømme
  • 1/2 glass pesto - eller lag din egen
Lag gjerne din egen pesto. Med min oppskrift (sjekk her), så er det rikelig å lage en halv porsjon. (Dog ville jeg nok laget en hel og brukt resten av pestoen til noe annet). Ellers jukser jeg jo innimellom når jeg har dårlig tid og bruker en ferdig pesto fra butikken. Da  har jeg i omtrent et halvt glass. Her er det bare å blande og smake for å se hvor mild du ønsker den selv. 

Ingen kommentarer: