mandag 3. september 2012

Grønnsaksspyd på grillen

Det er ingen grunn til å rydde bort grillen med dette nydelige sensommerværet. Nå er det nesten bedre vær her på Romerike enn det var i store deler av juli. Dermed tviholder vi på sommeren og fortsetter å grille så lenge vi kan!  Høsten kan jo godt vente litt, spør du meg.

Samboer'n fått dilla på å grille grønnsaksspyd, og jeg heier på han for det er fargerikt, sunt og digg! Favorittblandingen vår har blitt å blande store biter av paprika med squash og litt rødløk. Sopp eller cherrytomater er også godt å ta med, synes vi. Grønnsakene pensles med en grillolje (eller evt barbecuesaus) og tres på spyd. Kjapt og greit.


Dette kan man servere til det meste. Det går mye i svinekjøtt hos oss, men favoritt grillmiddagen denne sommeren har vært lammekjøtt. Vi har funnet noen kjempe møre lammeskiver i butikken marinert med middelshavsmak. Som tilbehør har vi hatt små, bakte poteter, yoghurtdressing og disse spydene. Gooood grillmiddag!

Til 3 store spyd brukte jeg:
  • 1/2 squash
  • 1 rød paprika
  • 1 guk paprika
  • 1 liten rødløk
  • 10 sjampinjong
  • 1-2 ss grillolje
  • Salt og pepper

Fremgangsgmåte:
  1. Vask paprika og squash. Del så paprika i store firkantede biter, rødløken i store båter og soppene i to. Sqaush deles først på tvers og så i biter så du ender opp med tykke halvmåner. Ha alt over i en bolle og hell over litt grill olje (eller nøytral olje hvis du foretrekker). Dryss over salt og pepper og bland det lett. 
  2. Tre grønnsaksbitene på spyd. Grill dem på middels sterk varme i 5-7 min. De bør snus et par ganger.
For øvrig hvis du bruker grillspyd av tre må de legges i vann en stund først.   

2 kommentarer:

Anonym sa...

Dette ser utrolig godt ut! Og jeg er med på å heie på sensommeren! Skrev faktisk akkurat om det på bloggen min i dag:) Ha en fortsatt god uke! Hilsen Bollefrua.

Anne Karins Mat og Vin sa...

Dette er rett og slett snadder!!