fredag 14. desember 2012

Bestemors tomatsild


Sild er noe jeg kun spiser til jul, men da til gjengjeld mye av det. Jeg burde kanskje begynne og lage det oftere i løpet av året, men det er vel noe med at det minner meg så sterkt om julen. Jeg er oppvokst med at det skal være sildekveld på lille julaften, med mange ulike sorter. Nå som voksen har jeg fått litt nye tradisjoner, ikke minst i år hvor vi skal feire et nytt familiemedlems aller første bursdag den 22.desember. Men sild skal det bli uansett!



Kall meg gjerne kresen, men når det gjelder sild må det være hjemmelaget. Jeg lager alltid litt forskjellige varianter. Har prøvd meg på rømmesild, sennepsild og sursild. Men tomatsild er den jeg alltid starter med og ikke kommer utenom. Ikke revolusjonerende eller nyskapende, men klassisk og tradisjonell. Denne smaker akkurat som den har gjort i alle år og sånn skal det være for meg.
Dette er vår familieoppskrift som har gått i arv. Jeg fant den sirlig nedtegnet i mammas gamle kokebok. Her kommer den for første gang digitalt (tror jeg).



Ingredienser:
Til et Norgesglass med sild
  • 8 fileter kryddersild (jeg kjøper den blå boksen)
  • 1 dl nøytral olje
  • 1 dl eddik 7%
  • 3 ss vann
  • 2 dl tomatpuré
  • 2 dl sukker
  • 2 løk
  • 6 laubærblad
  • 6 ss finhakket dill
  • 1 ts pepper
Dette gir litt mer enn i krukken på bildet, for jeg har donert bort et lite glass i førjulsgave til en eldre dame.

Fremgangsmåte:
  1. Vann ut silden etter ønske. Jeg pleier å dekke den med melk og la det stå i en time for å få vekk litt av den mest krasse sildesmaken.
  2. Skjær sildefiletene på skrå i gaffelbiter, ca 2 cm brede. Skjær løken i tynne ringer.
  3. Bland sammen alle ingrediensene til sausen: tomatpuré, sukker, olje, eddik, vann, dill og pepper. Rør det godt sammen med en visp.
  4. Hell litt saus i bunnen av en sildekrukke eller et Norgesglass. Legg sildbiter, løk og laubærblad lagvis. Hell over resten av sausen.  La silden få stå og sette seg i minst et døgn.
Smaker aller best på pumpernickelbrød, synes jeg!
Den er holdbar i 2-3 uker.
 

3 kommentarer:

Linda sa...

Takk for oppskriften -den skal eg jammen prøve! Elsker sild ;)

Monica sa...

Kult. Og ja, sild er godt:)

Unknown sa...

Hei Monica! Jeg har fått sild rett fra havet, noe spesielt jeg bør gjøre med den før jeg bruker den i din oppskrift? Og hvor mange gram sild er det du bruker ca?
Mvh Camilla