mandag 24. juni 2013

Barbequemarinade



Grillen vår får kjørt seg skikkelig om dagen. Vi har grillmat til middag hver eneste dag så lenge det ikke regner. I dette landet er det jo bare å hive seg ut å dekke på terrassebordet når sola dukker opp...

 
På grillen går det mest i fisk, kylling, svin og kalkunfileter. Kylling er en klar favoritt. Vi er så glad i det at ofte må jeg tenke meg om en del ganger når jeg planlegger ukemenyen for å ikke å ende opp med å ha det til middag annenhver dag.  Det som er så greit er at kylling kan tilberedes på så vanvittig mange ulike måter; wok, salat, gryteretter, vel egentlig det meste.
Når vi griller kyllingfilet så bruker vi også mange forskjellige marinader. Kyllingkjøtt er nøytralt og har veldig godt av å få ligge i en god marinade og tiltrekke seg litt ekstra smak noen timer før den stekes.  En gjenganger hos oss er denne tasty barbequemarinaden som passer til alt. Jeg fikk spørsmål om den etter forrige innlegg, så her kommer oppskriften jeg bruker.

Ingredienser:

Til 1- 1 ½ kg kjøtt
  • 1 dl chilisauce (hot) el ketsjup
  • 2 ss vann
  • 3 ss eplesidereddik
  • 3 ss brunt sukker
  • 2 strøkne ss Worcestershire saus
  • 1 fedd hvitløk - finhakket
  • ½ ts malt sort pepper
  • ¼ ts cayenne pepper
  • 1 ss nøytral olje

Fremgangsmåte:
  1. Bland sammen alle ingrediensene. Hell marinaden over i en brødpose, legg i ønsket kjøtt og gni marinaden litt inn. Mariner helst i 1-2 timer, men gjerne over natten.
Marinaden passer godt til det meste. Jeg har med hell brukt den på svin, storfe, kylling og fisk.

Ingen kommentarer: