onsdag 19. juni 2013

Godt grilltilbehør: ovnsbakte grønnsaker og poteter i form


Livet viser seg fra sin absolutt beste side akkurat nå. Nydelig sommervær, fornøyde barn og et hav av god tid.  De neste 3 måneder skal min kjære ha fri og dagene våre fyller vi med etterlengtede husprosjekter og lek og moro med barna på ettermiddagene.  Med kriblende forventninger om enda mer sommer, besøk av gode venner og ferieturer. Bedre blir det rett og slett ikke.


De siste dagene har vi fylt opp plaskebassenget på verandaen for våre to søte små på 1 og 3 år. De hviner av fryd hver eneste gang de får leke uhemmet med vann og søle akkurat så mye de vil. Da frister det ikke å bruke så mye tid inne på kjøkkenet, så i disse dager prioriterer jeg middager som går raskt å lage. Det blir mye grilling.


I dag grillet vi kyllingfileter i BBQ marinade som vi hadde ovnsbakte poteter og grønnsaker til. Det er et tilbehør jeg lager veldig ofte. Grønnsakene og potetene er det bare å skjære opp og slenge i en form, og så lager de seg helt selv i ovnen. Enkelt og greit, og dessuten veldig smakfullt. Jeg har alltid i cherrytomater som blir søte og ekstra gode på smak når de får lang tid i ovnen.

Dette er en glimrende måte å få ryddet opp i grønnsakskuffen på.  Jeg bruker små poteter som jeg deler i to for da blir alt ferdig samtidig. (Er potetbitene store må de få steke litt alene først).  Min grønnsaksblanding ser ofte ut som denne jeg lagde i dag:



Ingredienser:
(Tilbehør til 3 pers)
  • 10 små poteter (f. eks. Amandine)
  • 8-10 cherrytomater
  • 1/2 gul paprika gul
  • 1/2 rød paprika (gjerne den søte)
  • 1/2 squash
  • 1 rødløk
  • 3-4 hvitløksfedd etter smak
  • Maldonsalt
  • Nykvernet pepper
  • 1 ts tørket timian
  • 1-2 ss olivenolje

Fremgangsmåte:
  1. Vask potetene og del dem i 2 (eller 4 hvis de er store). Del alle grønnsakene i ganske store biter: paprika i store firkanter, cherrytomater i to, løk i tykke skiver og squash i halvmåner. Ha alt over i et stort ildfast fat. Hell over olivenolje, timian og maldonsalt og bland det godt inn.
  2. Stekes ved 220 grader i ca 30 minutter midt i ovnen. Krydre med nykvernet sort pepper før servering.
Dette kan du serverer til det meste; kylling, svin, kalkun, lam, biff etc. Vil du ha en saus eller dip til synes jeg det er godt med denne yoghurtdressingen til eller noen ganger en god pesto.

2 kommentarer:

Helena sa...

Nam!Har lyst til å lage dette til middag en dag. Marinaden til kyllingen - lagde du den selv? I så fall er du en knupp og skriver oppskriften på bloggen?
Hilsen Helena

Monica sa...

Lagt ut nå, som bestilt. Ha en god middag!:)
Monica