fredag 15. november 2013

Cheeseburger med ovnsbakte, sprø poteter

Endelig er det fredag. Huset er ryddet og nyvasket, og friske blomster står på bordet i stua. Nå er jeg klar for helg!
Det er virkelig trist og grått ute, og vi har fyrt i peisen og tent massevis med stearinlys.


Mannen i huset hadde lyst på cheeseburger i dag, og det var jeg glatt med på, (særlig etter som jeg fikk tatt meg en nydelig, lang joggetur i dag!!). Jeg har brukt samme oppskrift i mange år, men en god oppskrift kan vel ikke nevnes for ofte!?

I dag hadde vi ovnsbakte pommes frites til. Eller, det kan strengt tatt ikke kalles frites når det ikke er fritert. Men du skjønner kanskje hva jeg mener...
Jeg skjærer poteter i en salig blandning av staver og båter og steker på høyeste temperatur i ovnen. Da blir det mye mindre fett enn i fritering, men fortsatt blir de sprø og gode. Jeg beholder skallet på, men det er en smakssak.

Potetene kan selvsagt gjøres mer fancy ved å tilsette urter, hvitløk, andre krydder, men jeg liker dem best helt enkle med olje og salt.  Hemmeligheten er å forvarme stekebrettet i ovn, og så steke på høy temperatur så potetene får den sprø skorpen.


Skikkelig fredagsmåltid dette her!


Ingredienser
(4 store burgere)

  • 400 g kjøttdeig eller karbonadedeig
  • litt olivenolje
  • 1/2 løk - finhakket
  • 3 ts malt koriander
  • 4 ts spisskumin
  • 1 ss sterk sennep (gjerne Dijon)
  • 2 ss revet parmesan ost
  • 1 egg
  • ca 100 g strøkavring
  • salt og pepper
  • 4 hamburgerbrød

  • 6 poteter
  • olje
  • salt

Fremgangsmåte:
  1. Finhakk løken, og stek den lett i litt olivenolje.
  2. Ha løken over i en stor bolle, og bland inn kjøttdeigen. Tilsett spisskumin og koriander, parmesan ost, egget og sennep. Bland det sammen. Tilsett strøkavring. Hvis konsistensen er veldig klissete så ha i litt ekstra strøkavring.
  3. Finn fram et lite stykke bakepapir og legg det på en stor tallerken eller et fat. Form kjøttdeigfarsen til 4 store burgere. (Ha litt vann på hendene så går det lettere). Trykk de litt ned med en gaffel, og legg de over på bakepapiret på tallerkenen. Sett til avkjøling i minst 20 min.
  4. Stek burgerne i olje og smør ca 4 min på hver side. helt mot slutten legger du en stor osteskive på hver burger, og ha legg gjerne på et lokk. La det stå og trekke på litt lav varme noen minutter til osten har smeltet.
Server med hamburgerbrød og det du liker.


Potetstriper:
  1. Sett ovnen på 250 grader varmluft (eller mer dersom det er mulig).
  2. Vask potetene og tørk dem godt. Del poteten i fire på langs og del så i lange strimler.
  3. Ha dem over i en stor bolle, og bland inn olje og salt.
  4. Forvarme et stekebrett i ovnen. Ta det fort ut når ovnen når maks temperatur, legg på bakepapir og så potetene (jobb raskt). Sett tilbake i ovn og stek videre på ca 225 grader i 25 min. La de få steke i fred i minst 10 min før du vender de. Ta de ut når de er crispy, men før de blir brent.  

Ingen kommentarer: