mandag 18. november 2013

Kanelknuter


Nybakte boller er noe for seg selv! Og spesielt kanelboller er populært i denne familien.



Der jeg jobbet før bakte de nydelige kanelboller i kafeen i underetasjen. De dagene bollene sto i ovnen duftet det nybakt i hele etasjen vi jobbet i. Litt vanskelig når man begynte å kjenne på sulten på ettermiddagen, og selv de mest hardnakkede klarte sjelden å motstå fristelsen. For hvem liker vel ikke kanelboller?


Bakte to varianter. Med og uten perlesukker

På mange bakerier rundt omkring ser jeg fristende knuter så fikk lyst til å prøve meg på det. Jeg fant en video på You Tube som forklarte hvordan man knyter kanelknuter.
Jeg brukte min oppskrift på boller som for øvrig er en av de mest populære oppskriftene her på bloggen. Det gir et luftig og knallgodt resultat (om jeg skal si det selv). Noen av de så slettes ikke så verst ut heller, men øvelse gjør nok mester her.

Du kan lett doble oppskriften hvis du ønsker flere boller. Denne oppskriften min gir litt under 1 kg deig for det passer perfekt til min Kitchenaid.




Ingredienser:
(gir ca 12 boller) 
  • 25 g gjær
  • 500 g hvetemel
  • 2,5 dl melk (25-30 grader)
  • 80 g sukker
  • 1/2 ts malt kardemomme
  • 1/8 ts salt
  • 1 egg 
  • 75 g smør i terninger

Fyll:
  • 60 g smør
  • 1 ss kanel
  • 3 ss brunt sukker

  • 1 egg til pensling
  • Evt perlesukker

Fremgangsmåte:
  1. Varm melken noe(til 25-30 grader). Ha alle ingredienser unntatt smør i en eltebolle. Elt deigen (helst i kjøkkenmaskin) i 10 min på lav hastighet til den er smidig og slipper kantene.
  2. Tilsett kaldt smør i små terninger, litt av gangen, mens du totalt elter i 10 min til. Øk gjerne farten litt underveis. Pass på at alt smøret er eltet godt inn i deigen.
  3. Dekk bakebollen med plastfolie, sett den lunt, og la den heve til dobbel størrelse (minst en time og lenger er bare bonus).
  4. Kjevle ut deigen og lag kanelknuter (forklaring lenger ned på siden).
  5. Legg kanelknutene over på stekebrett med bakepapir og dekk med et rent kjøkkenhåndklær. La bollene etterheve i ca 20 min til. 
  6. Pensle bollene raskt med sammenvispet egg. Strø perlesukker oppå hvis du ønsker, og sett de raskt inn ovnen. Stek bollene ved 200 grader til de har fått fin farge. Det tar 10-15 min i min ovn.

  7. Knuter:

    Kjevle ut deigen på benken til du får en avlang firkant.
     

    Rør sammen romtemperert smør, kanel og brunt sukker. Smør dette på den ene halvdelen. 
     

    Brett deigen over.
     

    Del den opp i 12-15 remser på tvers. Ta en remse av gangen, snurr den, 

     

    og lag en knute av deigen. Jeg holdt i den ene enden, tvinnet deigen to ganger rundt noen fingre. Tilslutt stakk jeg enden av deigen inn. (Her må man finne sin egen teknikk.)
    Voilà:

     

     
     
     
     
     

     
     
     

15 kommentarer:

Monica sa...

Kjempe stas! Takk skal du ha.
/Monica

Anonym sa...

Hei!!

Vet du hvor mye det blir om man bruker tørrgjær? Evt målt i skjeer om mulig :)

Monica sa...

Hei!
I denne oppskriften ville jeg brukt en halv pose tørrgjær, det vil si ca 1/2 ss.
Anbefaler også da å varme melken litt mer, så den minst er fingervarm. Og hev gjerne deigen litt ekstra:)
Hilsen, Monica

Lars Raabe sa...

Dette ser veldig godt ut, er kjempeglad i kanelboller :)

Anonym sa...

Da blir det kanelboller på oss i morgen!! Takk for oppskriften!!

Hanne sa...

Synes knutene ble riktig flotte!
Jeg testet dette en gang etter tips fra en annen matblogger, men nå er det sååå lenge siden at jeg tror nok jeg må teste din oppskrift også!
Synes også at dine fikk en riktig flott glans, så neste gang blir det pensling med egg, ikke melk.

Monica sa...

Så hyggelig å høre. Takk for koselige kommentarer alle sammen:)

Anonym sa...

Hei!

Disse bollene er FANTASTISKE!! Laget de idag for hele familien, doblet oppskriften, men ikke EN bolle igjen! Helt fantastiske! Dette blir fast oppskrift fra nå av!

Takk Monica!

Monica sa...

Så stas!! Jeg har prøvd en haug med ulike oppskrifter opp gjennom, og nå holder jeg til denne:)

Anonym sa...

Kan ikkje sjå noko til rosinene?

Monica sa...

Har rettet opp i oppskriften, - pleier ikke ha rosiner i disse. Takk for at du sa i fra!

Anonym sa...

Hei Monica!Disse bollene er supre! Lager de hver eneste gang. Jeg bare lurte på om du har prøvd å kaldheve deigen? Og hvordan du gjorde det? Eventuelt om du har en fremgangsmåte du bruker på kaldheving?

Takk for en super oppskrift! Hilsen Kristin!

Monica sa...

Takk for koselig kommentar.
Vel, jeg må nok si at jeg synes personlig ikke resultatet blir like bra md kaldheving på gjærbakst. Jeg har derfor ikke prøvd det veldig mye, men jeg ser at andre bloggere har lykkes med det...

Audhild sa...

Hei
Eg har baka kanelknutane dine i dag. Og det er noko av det beste eg har smakt. Desse blir laga fleire gonger, det er sikkert!

Opalescent sa...

Tusen tusen takk for oppskriften! Det var en stor suksess!