onsdag 13. november 2013

Rustikk kyllingpai med glaserte gulrøtter og erter

Jeg har lenge hatt lyst på en varmende, gammeldags pai. I går endte jeg derfor opp med å lage en pai fylt med kylling, sopp og purre. Dette kokte jeg først inn i en kremet saus med smak av sennep, muskat og timian, og det ga masse god smak!


Tidligere bodde jeg i England, og jeg har inntatt mange måltider på såkalte "gastropuber". (Et for øvrig genial konsept!).  Et kjært matminne er en kyllingpai med lokk dekort med flotte blader og border, som jeg fikk servert foran en knitrende peis på en helgetur til nydelige, erkebritiske Cotswolds. 

I dag funderte jeg på hva som kan ha vært i denne paien. Jeg surfet på nett og tok mye fra en Jamie Oliver oppskrift. Paien har ikke bunn, bare lokk (som i en chicken pots pai). Jeg synes det kan bli for mye deig å ha det både under og over, så jeg valgte å gjøre det sånn. Har litt igjen på å perfeksjonere på å få et fint utseende på lokket, men det kan man jo bare øve på...
Paien smakte uansett supergodt og hadde skikkelig kyllingsmak! Hadde vi hatt noe til overs så er dette perfekt kveldsmat eller lunsj. Men vi spiste rubbel og bit og til stor glede for meg så jublet begge barna. Minstemann som lærer nye ord hver dag nå sa "Pai, pai, pai" resten av kvelden.


Man kan lage paibunnen selv eller spare tid ved å bruke en ferdigkjøpt. Jeg skal innrømme at her jukset jeg. Tiden var ikke med meg, og da er det jo utrolig praktisk å kjøpe ferdig utrullet deig. Bare å pakke ut, tilpasse og legge over paiformen.
Til paien hadde vi glaserte gulrøtter og erter. Det vil si at jeg kokte de i smør, vann og...litt sukker. (Et kokketips jeg har snappet opp.) Det passet bra til en litt rustikk, "homey" rett.


Ingredienser:
(Til 2 voksne + 2 barn)
Paien lages i en medium str paiform

  • 1 paibunn
  • 4 kyllingfileter ( rundt 700-750g)
  • 1 purre
  • 150 sjampinjong
  • 1 toppet ss mel
  • 1 ss crème fraîche
  • 3 ts Dijon sennep
  • 3 dl kyllingkraft / buljong
  • 1 håndfull timianblader
  • salt, pepper
  • 1/4 ts muskat
  • nøytral olje, smør
Grønnsakstilbehør:
  • 4 store gulrøtter
  • 200 g frosne erter
  • 1 dl vann
  • 1/2 ss sukker
  • ca 40 g smør
  • En skvis sitron
  • Timianblader

Fremgangsmåte:
  1. Del kyllingen i små biter (på ca 1 cm), og stek de i en blanding av olje og smør. Finhakk purre og sopp, og la det få steke med på slutten på medium varme.
  2. Dryss en skje med mel over, og rør dette raskt inn. (Det binder fyllet sammen). Tilsett crème fraîche, sennep og kyllingkraft. La det få småkoke. Ha i blader fra frisk timian, muskat og smak til med salt og pepper. Småkok videre til det nesten kokes inn (ca 5-10 min).
  3. Ha blandingen over i en smurt form. Legg paideigen over og trykk den fast mot kantene. Skjær et mønster hvis du vil, for eks ruter på skrå. Pensle pailokket med et vispet egg.
  4. Stek paien på 200 grader midt i ovnen i ca 20 minutter til den er gyllenbrun.
Grønnsakene:
  1. Ha vann, smør og sukker i en liten kjele, og la dette koke i 3-4 min til blandingen blir noe redusert. Skrell og del gulrøttene i skiver, ha i kjelen og la de få koke med i ca 5 min.
  2. Ha i frosne erter og kok videre til blandingen er kokt ned og blitt glasert.  Før servering kan du ha i en skvis med sitronsaft over pluss drysse noen timianblader over.
 

Ingen kommentarer: