mandag 23. desember 2013

Spesialsild med smak av fersken

Nå er juletreet pyntet og alle gavene pakket inn. Forventinger og spenning i luften. Julestrømpene er hengt opp, så gjett om det kribler litt ekstra i magene til de små. Vi er klare for jul!

Kvelden før kvelden har vi voksne tradisjon på å spise sild. Hjemmelaget selvsagt. Her kommer en sort som har fulgt meg siden barndommen. Den var først en vågal nykommer engang på 80 -allet, som etter sin intro fikk fast plass på sildebordet. Tror det er min favoritt faktisk. Ingen jul uten i hvert fall.



Ravigottesausen gir god smak sammen med fersken som passer overaskende godt til. Oppskriften er til et fat (passe til 4-6 pers), og denne bør spises helst samme dag som den skal serveres.

 
 
Jeg har lovet et par lesere å legge ut vår komplette nyttårsmeny, med vordrink, dessert og alt som hører til. Den kommer i romjulen!
 
 
Da gjenstår det bare å ønske deg som leser bloggen min en riktig GOD JUL!
Juleklem fra Monica

 
 Ingredienser:
  • 6 kryddersild fileter (skjæres på skrå og legges på fat)
  • 50 g majones
  • 1,5 ss ravigott saus
  • 0,5 ss sukker
  • Kremfløte - til 3-4 ss pisket krem
  • 0,5 dl fersken saus
 
Fremgangsmåte:
  1. Vann ut silden om ønskelig. Jeg pleier å legge den i melk i 30-60 min.
  2. Skjær sild i gaffelbiter og legg på et fat. Bland sammen alle ingrediensene til sausen, og hell den over.
  3. Pynt med fersken og persille.
Silden er holdbar i 3-4 dager.


 
For meg skal silden serveres med pumpernickel- eller dansk rugbrød.

Ingen kommentarer: