onsdag 5. februar 2014

Pasta med aubergine, tomat og mozzarella

Her kommer middagen vi startet uka med. Jeg er tilhenger av kjøttfri mandag (Meat Free Monday).  Synes det er forfriskende å starte uken med en vegetarrett. Min bedre halvdel er ikke like enig, så derfor lager jeg noe vi synes er ekstra godt for at alle skal være fornøyde.



Dette er en oppgradert versjon av pasta med tomatsaus. Med aubergine, gode plommetomater, en skvett fløte og revet mozzarella så får man en helt nydelig pastasaus. Auberginbiter kokes inn til de er helt møre og gjør sausen tykk og god. Mozzarellaosten smeltes inn mot slutten og blir forvandlet til uimotståelige klissete og seige tråder.
 

Aubergine er ikke så vanlig i det norske kjøkkenet, men det er en grønnsak jeg er veldig glad i. Det eneste man skal tenke på er å salte den først for å fjerne bitterhet. Jeg har også lært meg etter hvert at den trenger rikelig med olje ved steking.



Dette måltidet lagde jeg ofte da jeg var singel og bodde i London. Jeg tror jeg opprinnelig fant oppskriften i en kokebok av Jamie Oliver. Nå lager jeg den utenat og husker ikke helt akkurat hvor, men Jamie skal nok ha honnør for denne. Jeg har lært så mye av ham uansett...favoritt tv-kokken min!




Ingredienser:
(3-4 pers)

  • 450 g pasta (penne, rigatoni, farfalle el lign)
  • 1 aubergine
  • Extra-virgin olive oil
  • 2 fedd hvitløk
  • 1 løk
  • 1 boks hermetiske plommetomater av god kvalitet
  • 3 ferske plommetomater (med saften)
  • 1 ss balsamicoeddik
  • 1 fersk rød chili (kan sløyfes)
  • Salt og pepper
  • 4 ss fløte
  • 1 håndfull friske basilikumblader
  • ca 200g fersk mozzarella

Evt revet parmesanost til servering
 

Fremgangsmåte:
  1. Start med å dele auberginen i terninger. Dryss salt over den, og la det få trekke inn i 10-15 min. (Saltet trekker ut bitterhet fra frøene).
  2. Stek auberginebitene i rikelig med olivenolje i en stor jerngryte (eller evt dyp stekepanne) i ca 6-7 minutter mens du vender de innimellom.
  3. Hakk løken og finhakk hvitløken, tilsett i gryta og la det få surre videre til løken er gyllen. (Hvis pannen er tørr kan du også ha i litt mer olje).
  4. Del de friske tomatene i terninger, og ha over i gryta. Tilsett også tomatboks, eddik, finhakket chili, salt og pepper. La sausen småkoke i ca 15 min.
  5. Sett pasta til koking.
  6. Rør fløte inn i tomatsausen, og la det putre litt til. Finhakk basilikumbladene og vend inn i sausen. Smak til med evt mer salt og pepper.
  7. Tilslutt rives mozzarellaosten over sausen og røres inn. Da rekker den akkurat å begynne å smelte.
Bland pasta og saus sammen og server!

Vi er glade i ost og liker å spise denne retten med revet parmesan over.

Dette passer også fint og servere ved siden av en kotelett eller løvbiff for eksempel.

Ingen kommentarer: