søndag 23. februar 2014

Vintersalat med rosenkål og appelsin og "Madbloggerudfordring"

Stadig vekk skjer det noe spennende i matbloggeruniverset! Nå er jeg med i en utfordring som de danske bloggerne har tatt initiativ til. Oppgaven er å velge en oppskrift fra en annen blogger og lage en ny versjon ved å blande den med ingredienser fra en egen oppskrift.

Det var loddtrekning og jeg fikk tildelt bloggen Dagligmad til danske Nethe. Her var det virkelig mye å lese. Nethe er matskribent og har til og med gitt ut et par bøker. Tydelig at dette er en kreativ dame med mye kunnskap om mat.

 
Denne utfordringen likte jeg.
Jeg elsker å prøve nye oppskrifter, smake, fundere og tenke uvante kombinasjoner. Nethe skriver mye om kål. Selv tenker jeg ofte at jeg burde bruke mer av det så jeg valgte meg derfor en av hennes kålsalater. Jeg bygde på og gjorde den om til en litt større salat samt kombinerte med en dressing fra en egen oppskrift. Det ble en god vintersalat må jeg si. Nytt, lett og fresh. Ikke minst særdeles forfriskende å bytte ut den vanlige salat-tomat-paprika-mais salaten vi har til mat hele tiden. 


Den opprinnelige oppskriften var basert på rosenkål ristet i panne med sennep og appelsinsaft. Jeg la til appelsinfileter som jeg synes er spennende sammen med kålen og en fryd for øyet. I tillegg hadde jeg i spinat, rødløk og pekannøtter. Til salaten lagde jeg en yoghurtdressing med sitrussmak. Vi hadde dette som tilbehør til kylling. Det ble et sunt og godt måltid!

 
Mer om utfordingen kan du lese her, samt se hvilke andre bloggere som deltar. Jeg likte at denne tvang meg til å bruke andre råvarer og tenke nytt, og ikke minst er det spennende å gjøre et dypdykk inn i en annen bloggers univers.

Nethe har oppskrifter på brød og en rabrabrakake som jeg også har lyst til å prøve ut. Hun skriver mange kloke ord om smart bruk av restemat, noe jeg selv er veldig opptatt av. Det gjør meg bare så vondt å kaste mat. 
Til deg Nethe, takk for fine ord om bloggen min. Stemmer i at det hadde vært gøy å møte deg en gang og snakke mat, mat, mat. Takket være deg har jeg oppdaget hvor godt det smaker å steke rosenkål og bruke i salat. Skjønner at du er en erfaren matlager som jeg kan lære mye av!


 
En" lun+rå" salat
(Tilbehør til 2-3 pers)
  • 300-350g rosenkål
  • 2 ts dijonsennep
  • 1 stor appelsin (inkl saften)
  • 2-3 håndfuller med spinat
  • 1/4 liten rødløk
  • 1 stor håndfull delte pekannøtter
  • Litt sitronsaft
  • Litt salt og pepper
  • litt olivenolje
Yoghurtdressing:
  • 1 dl yoghurt naturell
  • 1 ts sukker
  • 1 ss appelsinsaft
  • 0,5 ss sitronsaft
  • 0,5 ts spisskumin
  • 2-3 ss finhakket gressløk
  • 1 ts olivenolje 
  • salt og pepper

Fremgangsmåte: 
  1. Bland sammen alle ingrediensene til dressingen og sett den kaldt.
  2. Vask spinaten, riv den lett og fordel utover et serveringsfat.
  3. Skjær ut appelsinfileter og spre utover salatfatet (skvis ut saften av det du sitter igjen med og spar på den.)
  4. Rosenkålen renses ved å skjære skalken av stilkfestet og fjerne de ytterste bladene. Det neste laget med blader taes av og legges til side (skal på toppen av salaten rå). Del så rosenkålen i to.  Varm litt olje i en stekepanne og rist rosenkålen lett sammen med sennepen. Ha i 1 ss appelsinsaft og la det putre i ca 5 min.
  5. Del rødløken i tynne skiver, press litt sitronsaft over og dryss salt over den så den marineres noe. Dryss den derover utover fatet med spinat og appelsin.
  6. Hell over den lettstekte rosenkålen.
  7. Grovhakk de rå rosenkålbladene og ha over salaten. Krydre lett med salt og pepper og drypp noen dråper olivenolje over. Dryss nøtter over tilslutt.
Server med yoghurtdressingen.

Spis alene eller server som tilbehør til for eks kylling eller skinke.

1 kommentar:

Nethe Plenge sa...

Kære Monica,
UHM! sikke lækker, du har tryllet hverdagens rosenkål om til den dejligste salat. Rigtig god idé med appelsinerne i, de er jo så skønne netop lige nu! og også dressingen er en supergod idé. Jeg skal helt bestemt prøve det af i en af de kommende dage. Så tusind tak for inspirationen!
Og tak for dine pæne ord; desværre er alle kogebøgerne udsolgt, ellers skulle du da have fået en :o)
Det har været en stor glæde at lære dig at kende gennem din blog. Vi mødes da en dag - helt sikkert!
Kærlig hilsen Nethe