mandag 24. mars 2014

Gresk salat


Min aller første greske salat inntok jeg for sikkert 20 år siden. Det var på en familieferie på en gresk øy. Etter det ble jeg hekta. Jeg spiser det jevnt og trutt, og har i perioder hatt det til lunsj ukentlig. Det er friskt og enkelt og likevel for meg avhengighetsskapende.



Salaten passer godt som lunsj eller som tilbehør til en middag. Den blir ikke bedre enn råvarene, så her går jeg alltid til innkjøp av skikkelig gode tomater. Til min forbauselse ser jeg at oppskriften ikke ligger på bloggen. Jeg vet nemlig akkurat hvordan jeg vil ha den, og det er på denne måten:



Ingredienser:
(2-3 pers)


  • 4-5 tomater
  • 1 liten agurk
  • 1/2 rødløk
  • 1 stor paprika (rød eller grønn)
  • ca 20 svarte oliven
  • 200g fetaost
  • 4 ss olivenolje
  • 1/2 ss vineddik
  • 2 ts oregano
  • ca 1/2 ts salt
  • ca 1/4 ts pepper

Fremgangsmåte:
  1. Skjær agurken først på langs og så i tykke halvmåner. Del tomatene i båter og paprika i ringer eller strimler. Rødløken skjæres i ringer. Ha det over i en salatbolle. Bland inn oliven. Skjær fetaost i terninger og ha det forsiktig i salaten.
  2. Bland sammen olivenolje, vineddik, tørket oregano, salt og pepper, hell det over salaten og bland det lett sammen. Smak til med evt mer olje, eddik eller krydder.
 

Ingen kommentarer: