torsdag 13. mars 2014

Grønnsaksmos

Jeg lager god, gammeldags grønnsaksmos rett som det er. Godt krydret og dryppet med olivenolje.  Et veldig anvendelig middagstilbehør som passer til så mangt, og dessuten en praktisk måte å få brukt opp trøtte grønnsaker.
Sunt, enkelt og rustikt. 

 
Vi spiser i bunn og grunn mye rotgrønnsaker. Jeg elsker å bake de i ovn (se her). Som regel blir det litt til overs av hver grønnsak så da moser jeg restene og har som tilbehør til middag en annen dag i uka. 


I dag spiste vi grønnsakmos sammen med lammepølser med hvitløk. Enkelt og godt.

Her har jeg bare most grønnsakene for hånd (for synes det passer best til pølsemiddag), men andre ganger kjører jeg det glatt med stavmikser til en puré.  Jeg liker å bruke 2/3 grønnsaker mot 1/3 potet eller mindre. 
Her er det bare å ta det man har. Det er godt med mye gulrøtter som gir god sødme til mosen og pastinakk er en annen favoritt.
Dette er dagens oppskrift som ble veldig god, men det er bare å variere med andre rotgrønnsaker og mengdemål.


Ingredienser:
3-4 porsjoner
  • 6 store gulrøtter
  • 1 pastinakk
  • 1/2 selleri
  • 3 poteter
  • salt og nykvernet pepper
  • olivenolje
  • smør
 


Fremgangsmåte:
  1. Skrell grønnsakene og del dem i store biter. (Gulrøttene i litt mindre biter enn det andre). Kok dem møre i saltet vann. Det tar ca 15 min.
  2. Hell av vannet og mos grønnsakene. Ha i en god spiseskje med smør, la det stå litt til det smelter inn og rør godt sammen. Smak til med salt, pepper og drypp over olivenolje.

Ingen kommentarer: