fredag 7. mars 2014

Henriks hjemmelagde tomatsuppe

I går disket far i huset opp med hjemmelaget tomatsuppe til middag. Fyldig, litt kremet og veldig, veldig god. 


For å "please" våre to små hadde han litt kokt makaroni i skålene deres og helte suppe over. Da kom denne reaksjonen: "mej suppe, pappa!" Minstemann på 2 år spiste faktisk 5 porsjoner, og da han skulle få kveldsmat senere spurte han så pent om å få "mej suppe" i stedet for brødskive.


Her toppet med basilikum, parmesan og olivenolje.
 
Det tar faktisk bare 10-15 min å lage denne gode suppa fra bunnen av, - omtrent som å røre sammen en ferdig pose. Jeg for min del har nå slått opp med posesupper (og ferdige gryteretter a la Meksikansk gryte fra Toro). Dess mer mat jeg lager fra bunnen av, dess mindre smaker de. Klart de er greie å ty til i ny og ne, men jeg blir skuffa hver gang.


Et lite triks med å lage tomatsuppe er å bruke tomatjus. I tillegg har vi i hermetiske tomater av god kvalitet. Man kan gjerne bruke ferske tomater, men da trengs også litt tomatpuré for å få fram smaken, synes jeg (med mindre man får tak i helt eksepsjonelt modne tomater).
Den andre hemmelige ingrediensen er Worcestershiresaus.
 
I denne oppskriften er det brukt fløte, men vi bytter det ofte ut med gresk yoghurt for en noe sunnere variant. Vil du ikke ha den kremet så kan du sløyfe fløte eller bare bruke melk. Her er det uendelige muligheter. Alle liker tomatsuppe på sin egen måte, tynn, tykk, mild eller sterk, så det er bare å smake seg fram.
 
Jeg synes akkurat denne oppskriften til min kjære er helt nydelig:
 
 
Ingredienser:
(2 voksne +  2 barn) 
  • Olivenolje
  • 1 liten gul løk
  • 1 boks hermetiske tomater  (hele eller grovhakkede)
  • 8 dl tomatjus
  • 2 ts god grønnsaksbuljongpulver (anbefaler grønnsaksbuljong med urter fra Naturata)
  • 2 ts sukker
  • 1 ts basilikum eller 2 håndfuller fersk
  • 1 dl fløte
  • Noen dråper Worcestershiresaus
  • salt og pepper etter smak
  • (evt kokte pastaskruer og parmesan til servering)

Fremgangsmåte:
  1. Finhakk løken, og stek den myk i en gryte i oliven olje.
  2. Hell i tomatboksen og sukker, og la det putre i ca 5 min.
  3. Tilsett rundt halvparten av tomatjusen i gryta og rør sammen. Ha det over i en blender og mos så du får glatt konsistens (eller bruk en stavmikser).
  4. Hell tilbake i kjelen, tilsett resten av tomatjusen, buljong, fløte, Worcestershiresaus og krydder, og la det få koke i noen minutter. Smak til med evt mer fløte, salt og pepper (masse pepper, spør du meg!).

Vi spiser den med revet parmesan, fersk basilikum og gode rundstykker til. (samt makaroni til barna). 
Egg, pølsebiter eller noen krutonger på toppen er også godt.
 

Ingen kommentarer: