torsdag 27. mars 2014

Suppe med tortellini, kikerter og artisjokk

Wow, det var nok mange som lagde vafler her om dagen på selve vaffeldagen! Oppskriften min på havregrynsvafler tok i hvertfall helt av og bloggen holdt på å sprenges ut på kvelden. Hyggelig hvis mange fikk vafler til kveldsmat da.


Sola som jeg vært så ekstatisk glad for å se igjen, gjemte seg litt i dag. Boblejakker, votter og luer måtte fram. Etter en skikkelig god, hutrende dugnadsøkt i hagen smakte det godt med rykende varm suppe til middag med nybakt brød til. 


Dette ble en utrolig lettlaget suppe som passer perfekt for Tortellini-fans som meg. Selv om jeg fant den opp på mitt kjøkken her på Romerike så tar jeg meg friheten å arkiverer den som italiensk. Pasta og bønner er for meg ur-typisk bondekost fra Italia. Og med artisjokkhjertene får jeg nesten litt assosiasjoner til romerske tider eller noe i den stilen...





I tillegg til pasta, kikerter og artisjokk så hadde jeg i frisk spinat og soltørket tomat. Det ble en kremet, rund vegetarsuppe.
Mest for å glede samboeren så stekte jeg litt krydret chorizo lett som man kunne drysse på toppen. Burde vel brukt en krydret italiensk pølse for å holde meg til tema, men jeg tok det vi hadde og godt ble det.
Faktisk en "overasskende" god suppe som min kjære sa (hva nå det betyr)...

Jeg har bakt mye brød i det siste, og dette landbrødet her ble jeg ekstra fornøyd med. Oppskrift kommer NEXT. Stay tuned!
 

Ingredienser:

Til 2 voksne + 2 barn

  • 1/2 rødløk
  • 1,1 l god grønnsaksbuljong 
  • 1/2 dl soltørkede tomater (i olje)
  • 1 boks (400g) kikerter
  • 1 dl matfløte
  • 1 ts oregano
  • 5-10 chiliflakes etter smak (kan sløyfes)
  • 1 pk fersk tortellini /tortelloni med ostefyll
  • 1 raus håndfull spinat
  • 1 boks artisjokkhjerter
  • salt, pepper, olivenolje
  • revet parmesan ved servering

  • Evt 80 g stekt chorizopølse i biter som drysses over ved servering

 

Fremgangsmåte:

  1. Finhakk rødløken. Ha litt olivenolje i en stor kjele og stek løken blank.
  2. Ha i vann og buljong og kok opp. Legg soltørket tomat på kjøkkenpapir så litt av oljen forsvinner, og del så i små strimler. Ha over i kjelen. Skyll kikertene i vann og tilsett i suppen. La det putre et par minutter.
  3. Tilsett oregano, chiliflakes, salt, pepper og fløte og la det koke opp igjen.
  4. Del artisjokkhjertene i to og riv spinaten grovt. Tilsett tortellini i suppen. Sjekk koketid på pakken, og rett før pastaen er ferdig kokt i suppa så tilsettes artisjokkhjertene og spinat.
Smak til med mer krydder hvis det trengs. Ha over i suppeskåler og server med revet parmesan ( og eventuelt stekt chorizo).
 
Inspirasjon til oppskrift hentet fra Foodiecrush.com


2 kommentarer:

Sarah sa...

Nam, dette må prøves! Oppskriftene dine skuffer aldri, :-)

Monica sa...

Så hyggelig, Sarah. Takk for at du er innom:)