søndag 6. april 2014

Pai med ovnsbakte cherrytomater, parmesan og timian

Her kommer oppskrift på en tomatpai. Jeg er vel ikke den eneste som har dilla på søte, gode cherrytomater?




I dag samlet vi litt av familien til brunsj i forbindelse med at mannen i huset fyller 34 år om noen dager.
Jeg lagde noen småretter så man kunne plukke litt av hvert. Siden vi hadde et fat med spekeskinke hadde jeg lyst på en pai med kun grønnsaker. I denne paien gikk jeg for enkle, gode smaker.  Masse tomater, raust med timian og en liten mengde parmesan. Jeg ville at paien skulle smake mest tomat og ikke bare ost.


 
Tomatene blir ekstra gode når de bakes i ovnen på forhånd. Da får man fram masse fantastisk god smak. I tillegg unngår man at de blir så vannete i selve paien.

Ekstra digg reste-kveldsmat i dag til bloggingen...

Dette er en enkel pai med få ingredienser. Selve paideigen lagde jeg på forhånd. Den har uansett godt av å få hvile seg  noe i kjøleskapet. En god huskeregel med paideig er å bruke dobbelt så mye mel som smør. Ellers er det ganske så enkelt når man har prøvd det et par ganger. Når jeg først er i gang med å lage paideig så lager jeg gjerne dobbelporsjon så jeg får lagt en deig på lur i fryseren. Den holder seg fint opp til en måned.


Ingredienser:

Bunn:
  • 280 g mel
  • 140 g kaldt smør
  • 8 ss vann

Fyll:
  • 300g cherrytomater
  • 3 egg
  • 3 dl crème fraîche
  • 60 g parmesan
  • 1 håndfull finhakket fersk timian og noen hele stilker til pynt
  • olivenolje, salt og pepper

Fremgangsmåte:
  1. Del cherrytomatene i to. Ha litt olivenolje i bunnen av en ildfastform, legg i tomatene og dryss litt salt lett over de. Forstek tomatene i 20-30 min på ca 160 grader (eller i 1 1/2 time på 100 grader hvis du har tid til det).
  2. Paibunn: Del kaldt smør i små terninger. Smuldre sammen smøret med mel. Jeg gjør det med hendene men du kan også bruke en kjøkkenmaskin. Når alt er smuldret opp så tilsettes vann til deigen holder sammen. Kna den lett til den er glatt og fin. La deigen hvile i en plastpose i kjøleskapet i 10 min (eller lenger gjør ingenting). Kjevle ut deigen til den er litt større en paiformen. Rull den forsiktig på kjevlen og rull den så tilbake når du skal legge den over paiformen. Den skal henge litt over kanten. Prikk bunnen grundig med en gaffel. Forhåndstek ved 200 grader i ca 10 minutter, til den så vidt får farge.
  3. Riv parmesanosten og legg halve mengden i den forstekte bunnen. Legg i nesten alle tomatene.
  4. Visp egg og crème fraîche raskt sammen for hånd i en bolle. Ha i finhakket timian, salt og pepper. Hell eggemiksen over i paiskallet, og legg resten av osten og tilslutt tomatene på toppen av formen.
  5. Stek i rundt 25 min på 200 grader. Paien skal blåse seg litt opp og virke fast når den er ferdig.
Pynt med timian hvis du vil. 
 

Ingen kommentarer: