søndag 28. juni 2015

Focaccia med svarte oliven og soltørket tomat


Denne helgen har jeg hatt en god venninne på hyggelig overnattingsbesøk, og vi har blant annet kost oss med antipasti og nybakt foccacia. Da hun spurte om oppskriften, oppdaget jeg til min store overraskelse at den ikke ligger ute. Så i dag deler jeg oppskriften på min absolutte favorittfocaccia! Den er enkel å lage og gir et saftig og deilig brød.

 
Vi elsker å lage småretter i helgene som man kan dele, og det passer så godt med nybakt focaccia til. Det kan også gjøre et suppemåltid til noe helt spesielt.
Jeg har prøvd mange oppskrifter på focaccia tidligere, men landet på denne her for en del år tilbake og har holdt meg til den. Jeg bruker mye olje når jeg først lager foccacia for å få til skikkelig sprø skorpe.  

Caprese med avocado, parmaskinke, manchego, oliven og chiliaioli.
Oliven er valgfritt. Ofte tilsetter jeg svarte, steinfrie oliven rett før steking kun på halve så slipper mine små barn (som ikke er så glad i det) å plukke de ut.  Men jeg MÅ ha sorte oliven på. Det er toppen av lykke for meg.


Det smaker godt med soltørket tomat i deigen. Noen ganger har jeg i rødløk på toppen sammen med oljen også. Her kan man bare lage den som man selv liker, for det blir godt samme hva!


I går pisket jeg også sammen en aioli smaksatt med chili.

En bit foccacio + en dæsj aioli  = Lørdagslykke!
 
 


Deigen:
  • 1 pose tørrgjær
  • 1 kg hvetemel
  • 1 ss sukker
  • 2 ss honning
  • 2 strøkne ts salt
  • 8,5 dl vann
  • 1/2 glass soltørket tomat - hakket i biter
  • ca 10-15 sorte oliven uten steiner  - delt i to
 
Garnityr:
  • ca 1, 5 dl olivenolje
  • 4 ts tørket krydder: enten Provence krydder, eller en blanding av rosmarin, timian, oregano, merian og/eller basilikum.
  • ca 1 håndfull flaksalt / Maldonsalt
 
Fremgangsmåte:
  1. Bland sammen mel og gjær. Sikt det over i en annen bolle. (Bidrar til å gjøre brødet luftig). Tilsett mel, honning, salt og sukker, og rør det sammen. Tilsett vann, og rør alt godt sammen. Deigen skal være klissete og ha en grøtaktig konsistens. Tilsett soltørket tomat og oliven helt til slutt,og vend det inn i deigen. Dekk bollen med plast,og sett til heving ca 50-60 min. (Hev for eks over vannbad eller på varmekabler).
  2. Hell deigen over i en smurt eller bakepapirkledt langpanne. Klapp deigen til den dekker formen. La brødet etterheve i 10-15 min. Mens den hever blander du sammen olivenolje og krydder (ikke salt).
  3. Prikk hull i deigen med fingrene. (Lurt å ha olje på fingeren). Lag spor til oppdeling før steking. Det gjør at det blir lett å brekke av bitene og oljen trekker seg også bedre inn i brødet. Ringle oljen med krydderne over det ferdighevede brødet og dryss over salt tilslutt.
  4. Stek brødet på 220 grader i ca 15 min til det er gyllen og sprøtt på toppen.

Brødet smaker best ferskt. Jeg fryser ned det som blir til overs. Da er det bare å tine opp og steke et par minutter i ovnen så smaker det som nybakt.


 

1 kommentar:

amo sin blogg sa...

Dette ser himmelsk godt ut !
Tusen takk for oppskrifta.
Skal prøvast :)