søndag 5. februar 2017

Ostekake med bringebærgelé

Jeg har lagt min elsk på denne ostekaken! Den er elegant, frisk og syrlig og har et lokk av bringebærgelé!


En liten kusine til barna har kommet til verden, og i dag var det duket for barnedåp. Jeg skulle bare ha med en "ekstra" kake, og da landet jeg på denne lekre, knæsjrosa ostekaken.



Akkurat denne ostekakevarianten smakte jeg første gang i høst. En snill kollega hadde nemlig med kake på jobb i anledning bursdagen min. Ja, gjett om jeg jobber sammen med en gjeng fine folk med store hjerter! Ostekaken var så utrolig frisk, "lett" og god, så jeg måtte bare prøve å bake den selv. Oppskriften kommer fra Det Søte Liv, men jeg har endrer litt på den for hver gang jeg har bakt. Nå har jeg landet på å steke bunnen, for da holder den bedre sammen.

Svigemor lagde verdens beste (og største) bløtkake.

I denne kaken skal det også være sitrongelé i fyllet, som gir kaken en frisk og litt syrlig smak. Kaken må hvile en del i kjøleskapet og kan gjerne lages 1-2 dager før den skal spises. Liker du bakte ostekaker bedre, så prøv denne oppskriften eller denne her. Alle er testet ut en haug med ganger og anbefales varmt. Ostekake er jo bare sååå godt!



Form 24-26 cm.

Bunn:
200 g Digstive eller Bixit kjeks
100 g smeltet smør.
1/4 ts kanel

Fyll:
1 pakke sitrongelé
200 g Philadelphia kremost
1 boks lettrømme
1 ts vaniljesukker
100 g melis
3 dl kremfløte

Gelélokk:
1 pakke bringebærgelé
Pynt med bær hvis du vil

Fremgangsmåte:
  1. Start med å knuse kjeksene. (Jeg bruker en plastikkpose og kjevler over). Smelt smøret og bland det med kjekssmulene. Trykk så blandingen godt ned i en smurt kakeform. Stek den i 10 min på 200 grader.
  2. Lag sitrongelé, men bruk kun 2,5 dl vann, og sett til avkjøling. Den skal bli kald, men ikke stivne.
  3. Pisk sammen, romtemperert kremost, rømme, melis og vaniljesukker. Pisk kremfløten stiv, og bland den inn. Tilsett sitrongelé som du heller i en tynn stråle. Pisk alt sammen, og hell over kjeksbunnen. Avkjøl i kjøleskap i 4-6 timer.
  4. Lag bringebærgelé med 2,5 dl vann. Avkjøl til den er kald, men fortsatt flytende. Hell over kaken. Avkjøl kaken til gelélokket har stivnet. Pynt gjerne med friske bær.

Ingen kommentarer: